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Was ist PES Equinovarus?

Was ist PES Equinovarus?

Unter Klumpfuß (Pes equinovarus, früher auch Pes varus und krummer Fuß genannt) versteht man verschiedene Fußdeformitäten. Neben der häufigsten, der angeborenen Form gibt es auch die erworbene Form, den sogenannten neurogenen Klumpfuß, welcher meist durch eine Störung der Nervenversorgung verursacht wird.

Was ist ein Spitzfuß und wie entsteht er?

Ein Spitzfuß ist eine weitere Fehlstellung des Fußes, bei der ein Fersenhochstand im Vordergrund steht. Die Ferse kann beim Gehen nicht auf den Boden aufsetzen. Die Betroffenen laufen also förmlich auf “Zehenspitzen”. Der Spitzfuß kann angeboren oder erworben sein.

Wie entsteht ein Spitzfuß?

Ursachen. Die Ursachen für einen Spitzfuß können vielfältig sein. Sowohl zu viel Muskelspannung in der Wadenmuskulatur als auch zu wenig Muskelspannung in der vorderen Unterschenkelstreckmuskulatur sind möglich. Ebenso eine Verkürzung der Achillessehne (meist eine muskuläre Verkürzung) oder eine Nervenschädigung.

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What is clubfoot deformity?

Clubfoot is a foot malformation in which the foot is fixed in a plantar-flexed position, and the sole is rotated inward. The deformity may be unilateral or bilateral and affects the bony, muscular, and ligamentous structures.

What are the characteristics of a clubfoot?

Clubfoot may be bilateral or unilateral. The midfoot is adducted and supinated while the internally rotated heel is in varus and the ankle is in equinus. The foot is unable to reach dorsiflexion greater than 90 degrees. Clubfeet are usually shorter and wider than normal feet and may have creases at the midfoot and ankle.

What is the French method of clubfoot treatment?

The French method is a conservative, non-operative method of clubfoot treatment that involves daily physical therapy for the first two months followed by thrice-weekly physical therapy for the next four months and continued home exercises following the conclusion of formal physical therapy.

What is the prevalence of clubfoot?

Clubfoot is a complex deformity of the foot with hindfoot equinus (i.e., plantar‐flexion) and varus (i.e., turned inward), cavus of the midfoot, and forefoot adduction of varying severity. The incidence is 1 case in 1000 whites and higher for Pacific Islanders. The male‐to‐female incidence is 2:1. The disease is bilateral in 30\% to 50\% of cases.

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